Uppdraget

Försäkringskassan har fått i uppdrag att samordna ett statligt tjänsteutbud för it-drift. Syftet är att skapa en effektiv, säker och enhetlig hantering av statens it-driftstjänster.

Tillsammans med Skatteverket och Trafikverket ska Försäkringskassan utveckla och förvalta det samordnade tjänsteutbudet. Det innebär att gemensamt hålla en uppdaterad förteckning över vilka it-driftstjänster som ingår och vilken myndighet som ansvarar för respektive tjänst. Myndigheterna ska också utveckla och förvalta modeller för samverkan och för de överenskommelser som krävs för att myndigheter ska kunna ansluta sig.

Myndigheter som vill ta del av tjänsteutbudet anmäler sitt intresse till Försäkringskassan som fördelar ärendet till rätt leverantörsmyndighet. Anslutningen sker genom skriftliga överenskommelser, och Försäkringskassan redovisar årligen arbetets effekter till regeringen.


Försäkringskassans it-avdelning

Försäkrings­kassans it-avdelning är en av de största i landet. Vi har cirka 1000 anställda på sju orter. Vi jobbar med utveckling och drift av avancerade it-tjänster för hela Sveriges trygghetssystem.

Vad vi gör

Vårt uppdrag är främst att utveckla och leverera it-tjänster för den svenska socialförsäkringen. Våra kunder är alla som bor eller arbetar i Sverige. Vi jobbar ständigt med förbättringar och satsar stort på digitalisering, automatisering och självbetjäning. Innovation är ett ledord, vi driver och följer med i teknikutvecklingen för att göra våra tjänster tillgängliga och lätta att använda.